Dat de wereld om ons heen steeds sneller verandert, is een feit. Voor organisaties zijn onderwerpen als aanpassingsvermogen, wendbaarheid, creativiteit, agile werken en ondernemerschap noodzakelijk om snel en soepel op die ontwikkelingen in te spelen. Het is een strategische keuze om leren en ontwikkelen centraal te stellen binnen uw bedrijf en om dat onderdeel te maken van uw bedrijfscultuur.

Voorwaarden voor een lerende organisatie

  • Creëer vertrouwen en veiligheid
    Leren en kwetsbaarheid trekken altijd samen op. Daarom hebben medewerkers ruimte en vertrouwen nodig om fouten te maken. Leren van gemaakte fouten draagt enorm bij aan de ontwikkeling van mensen en organisaties.

  • Waardeer het proces in plaats van het resultaat
    Uit onderzoek van onder meer Carol Dweck blijkt dat wanneer mensen complimenten krijgen voor goede prestaties – ‘dat heb je goed gedaan’ – zij geneigd zijn om steeds dezelfde prestaties te leveren. Mensen die complimenten ontvangen voor het proces – ‘wat heb je het goed aangevlogen om dit te bereiken’ – zijn eerder geneigd om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

  • Realiseer een groei-mindset in plaats van een fixed mindset
    Soms zijn we voor bepaalde activiteiten gericht op groei (was mis ik nog, hoe kan ik blijven verbeteren, wie kan mij hiermee helpen?), terwijl we bij andere activiteiten onszelf of onze collega’s op de rem zetten (dat zie ik hier niet gebeuren, zo doen we dat nooit, laat mij dat zelf maar blijven doen). Om te ontwikkelen kunnen onze overtuigingen en opvattingen ons  vooruit stuwen of juist belemmeren. 

Bekijk de mogelijkheden op het gebied van de lerende organisatie:

Hoe ondersteunt Kijk op Zaken u op weg naar een lerende organisatie?

Om de lerende organisatie in gang te zetten, handen en voeten te geven én te laten beklijven, biedt Kijk op Zaken verschillende workshops, instrumenten en trajecten op maat. We vertellen u graag meer over de mogelijkheden voor uw organisatie.

Neem deel aan ons Webinar De Lerende Organisatie 4 oktober a.s.

Meer diensten

Ontdek hoe Kijk op Zaken u ook kan ondersteunen op het gebied van:

HR Advies

Goed HR-advies helpt uw organisatie én uw medewerkers vooruit.

Lees verder

Cultuurverandering

Om de bedrijfscultuur positief te ontwikkelen, moeten mensen binnen de organisatie ook een positieve ontwikkeling doormaken. Dat is geen standaard trucje, maar een intensief traject. Een flinke inspanning, maar ook een flink resultaat.

Lees verder

Duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is de mate waarin medewerkers productief, gemotiveerd en gezond willen en kunnen blijven werken, zowel binnen en/of buiten uw organisatie. De nadruk ligt daarbij wat ons betreft op medewerkers die zelf verantwoordelijkheid nemen en die hierin worden gefaciliteerd door u als werkgever. Zo behoudt u goede mensen voor de lange termijn: medewerkers die begrijpen wat er nu nodig is om ook over een aantal jaren nog van toegevoegde waarde te zijn.

Lees verder

Teambuilding

Wanneer teamleden hun inbreng durven leveren, zich veilig voelen en er onderling respect is, komt dit de samenwerking binnen teams ten goede. Dat begrijpt vrijwel iedereen. Het leidt niet alleen tot betere resultaten, maar ook tot veel meer werkplezier en verbondenheid. Zo functioneert een team zoals bedoeld: in zijn geheel is het tot meer in staat dan alle individuen afzonderlijk.

Lees verder

Functie- of rolbeschrijvingen

Een succesvolle zoektocht naar de juiste kandidaat voor een vacature begint uiteraard met een zorgvuldig opgesteld functieprofiel. Maar ook voor werknemers die al bij u in dienst zijn, geeft een goed profiel – waarin u de inhoud van de functie, gewenste kennis en verantwoordelijkheden benoemt – richting en duidelijkheid.

Lees verder

Lerende organisatie

Dat de wereld om ons heen steeds sneller verandert, is een feit. Voor organisaties zijn onderwerpen als aanpassingsvermogen, wendbaarheid, creativiteit, agile werken en ondernemerschap noodzakelijk om snel en soepel op die ontwikkelingen in te spelen. Het is een strategische keuze om leren en ontwikkelen centraal te stellen binnen uw bedrijf en om dat onderdeel te maken van uw bedrijfscultuur.

Lees verder